شنبه 31 شهریور 1397  02:39 ب.ظ    ویرایش: - -
توسط: javan today

 

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه این هفته اهل‌سنت زاهدان (30 شهریور 1397)، ضمن هشدار درخصوص «انحصاری‌شدن» آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها، جامعه اهل‌سنت به‌ویژه در استان سیستان‌وبلوچستان را از قربانیان «اعمال‌سلیقه» و «تنگ‌نظری» در زمینه تحصیل و آموزش دانستند.
به گزارش صدای اهل سنت جنوب  دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید طی سخنانی در این مراسم، جلوگیری از تعلیم و آموزش در یک جامعه را «بدترین نوع تنگ‌نظری» دانستند و گفتند: بدترین و آخرین نوع تنگ‌نظری این است که ما اجازۀ پیشرفت علمی و تحصیلی فرزندان یک مذهب، قوم، گرایش و طیف خاص را در جامعه ندهیم؛ این بیانگر نهایت بدبختی‌ست و خداوند چنین انسان‌هایی را نمی‌بخشد.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان ادامه دادند: دانشگاه‌ها یکی از مهمترین مراکزی تعلیم و تربیت نخبگان و افراد تحصیلکرده هستند. نباید در وزارت آموزش‌وپرورش و ادارات کل این وزارتخانه و در دانشگاه‌ها تفکرات قومی مذهبی وجود داشته باشد، بلکه باید در این ادارات و مراکز تفکر ملی حاکم باشد و تمام اقوام و مذاهب در آن سهیم باشند.
ایشان تاکید کردند: نباید آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها را انحصاری کرده و در اختیار یک قوم و مذهب و گرایش قرار دهیم، زیرا این کار گناهی نابخشودنی است. باید زمینۀ تحصیل به طور مساوی و عادلانه برای همه فراهم شود.

   


نظرات()  
شنبه 31 شهریور 1397  02:37 ب.ظ    ویرایش: - -
توسط: javan today

 

مولانا محمدحسین گرگیج با بیان اینکه " مساجد متعلق به خداوند متعال می باشد" ضمن گلایه از ایجاد موانع برای ساخت و ساز مساجد اهل سنت در برخی نقاط، از مسئولین خواستند درصدد رفع این مشکل باشند و محدودیت ایجاد نکنند.

به گزارش پایگاه خبری دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان در پایان مراسم نمازجمعه امروز (30 شهریور 97) که جناب دکتر مکتبی "مدیر کل سیاسی استانداری گلستان" نیز حضور داشتند گفتند: باور هر فردی برای وی محترم است، عقیده اهل سنت برای آنان محترم است و باور برادران شیعه نیز برای آنان قابل احترام است؛ ما همان گونه که از باور اهل سنت دفاع می کنیم از اعتقادات شیعه نیز دفاع خواهیم کرد.

عالم سرشناس اهل سنت کشور افزودند: شیعه اثنی عشری به شیعه ای می گویند که به دوازده امام اعتقاد داشته باشد و همچنین سُنی واقعی در صورتی سُنی شناخته می شود که به روش پیامبر (ص) و خلفای راشدین (رض) عمل کند و محبت صحابه و اهل بیت (رض) را در دل داشته باشد.

ایشان با بیان این که "نباید تحمیل مذهب کنیم و یا اینکه مذهب علیه مذهب قرار گیرد" تصریح کردند: دشمنان اسلام از این دو حربه سوء استفاده می کنند و مسلمانان را به جان هم انداخته اند؛ اگر یک مسلمان دست بسته نماز می خواند و دیگری با دست باز، دلیل نمی شود که به جان هم بیفتیم و یکدیگر را تکفیر کنیم زیرا این مسایل اجتهادی هستند.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش ضمن گلایه از ایجاد موانع در خصوص "ساخت و ساز مساجد برای شهروندان اهل سنت" بیان داشتند: یکی از دغدغده های اهل سنت، سخت گیری و ایجاد موانع در خصوص ساخت و ساز مساجد است، مسجد متعلق یه شیعه و سُنی است پس برادران اهل سنت را در تنگنا قرار ندهند که مجبور شوند منازل خود را نمازخانه کنند.

مولانا گرگیج با بیان این که "مساجد متعلق به خداوند متعال می باشد" افزودند: ما هرگز به تخریب مساجد شیعه شادمان نمی شویم زیرا مسجد محل عبادت الله ذوالجلال است، گزارشاتی به ما رسیده است که برخی خیرین زمین خود را برای مساجد وقف می کنند اما در خصوص ساخت آن با موانع روبرو می شوند؛ یکی از مشکلات بزرگ جامعه اهل سنت ایجاد موانع در خصوص ساخت و ساز مساجد است.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور در ادامه تاکید کردند: در مسجد چه شیعه و یا سُنی نماز بخواند تفاوتی ندارد، شیعه و سُنی باید مساجد را آباد کنند و بر نماز پایبند باشند، جای تأسف است که هنگام نماز صبح در کلان شهر تهران که بیش از دو هزار مسجد دارد برای اقامه نماز صبح مراجعه کردیم همه مساجد بسته بودند و هیچ مسلمانی در آن جا حضور نداشت.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش همچنین ضمن تأکید بر شایسته سالاری و عدم توجه به قومیت و مذهب شهروندان در خصوص استخدامات دولتی خاطرنشان ساختند: از مسئولین انتظار داریم که شایسته سالاری را در استخدام ها مد نظر قرار دهند و افرادی که هم امین و هم قوی هستند را به کار گمارند و از آنان استفاده کنند و همه مسئولین ان شاء الله امین، قوی و علیم باشند.

مولانا گرگیج در خاتمه این بخش از سخنان خود اظهار امیدواری کردند با کمک استانداری گلستان و مجمع نمایندگان استان مشکل کد روستاییان حل شود


   


نظرات()  
شنبه 31 شهریور 1397  02:35 ب.ظ    ویرایش: - -
توسط: javan today


 

دکتر مکتبی مدیر کل سیاسی استاندار گلستان با بیان اینکه " قومیت هویت ما است و مذهب باور ما می باشد" ضمن تاکید بر لزوم پایبندی به حفظ و اتحاد اقوام و مذاهب در استان گلستان، حضور برادران اهل سنت در بدنه ی سیاسی استان را یک فرصت دانستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، دکتر مکتبی که مهمان ویژه مراسم نمازجمعه (30 شهریور 97) اهل سنت شهرستان آزادشهر بودند ابتدا ضمن ابلاغ سلام جناب سید مناف هاشمی استاندار محترم گلستان و اظهار خرسندی از حضور در مراسم نمازجمعه اهل سنت شهرستان آزادشهر گفتند: نگاه جدیدی که استان در حوزه ی مدیریت و سیاست دارد بر مبنای یکسان نگری به تمامی اقوام و مذاهب است، حضور برادران اهل سنت در بدنه ی سیاسی استان یک فرصت است.

مدیر کل سیاسی استانداری گلستان افزودند: برادران ایرانی و بزرگواران عزیز، در دوره پیچیده ای از تاریخ، هستیم که همه باید متوجه این نکته باشیم و بدانیم که فراسوی مرزهای کشور عزیزمان هیچ فرد و یا دولتی دلسوز ما نیست لذا درصدد رفع نواقص و کاستی های خودمان باشیم.

ایشان با اشاره به اصالت اقوام ایرانی اظهار داشتند: ایران اسلامی به لطف خداوند متعال، همواره در طول تاریخ، هویت و اصالت چندین هزار ساله داشته است؛ از جنوبی ترین نقاط ایران همانند بوشهر و سیستان بلوچستان، خوزستان، کردستان تا گلستان و خراسان، اقوام مختلف ایرانی و آریایی در آن زندگی کرده اند که هیچ کدام از این اقوام اصیل تر و برتر از بقیه نبوده و نیستند و امروز خداوند را شاکریم که در استانی زندگی می کنیم که گل های رنگارنگ اقوام، فضای آن را معطر کرده اند.

دکتر مکتبی در عین حال تاکید کردند: ما شادمانیم که در استانی زندگی می کنیم که قدردان یکدیگر هستیم و در کنار شهروندان اهل سنت خودمان برادران و خواهران ترکمن، بلوچ، سیستانی، فارس، ترک و لرمان، ایرانی کوچک را در این استان تشکیل داده ایم؛ باورمان این است "عند أکرمَکُم عند الله أتقاکُم" یعنی هر کسی که تقوای بیشتری داشته باشد نزد خداوند مقام و درجه اش نزد خداوند بیشتر خواهد بود.

ایشان افزودند: ایران و شهروندان ایرانی در طول تاریخ گذشته از قبیل کرد، ترک، لر، ترکمن، بلوچ و سیستانی و سایر اقوام ایرانی در آینده در این بزنگاه با ما وداع خواهند کرد، ما به عنوان مدیران، خاکساران شهروندان این مملکت هستیم؛ شما از ما تعهد گرفته اید که بکوشیم تا شایستگان را در رأس امور قرار دهیم و خود اگر سزاوار نیستیم وجودمان در جایگاه مدیریت، حق الناس است و زندگی و حقوق مان حرام خواهد بود.

مدیر کل سیاسی استانداری گلستان در ادامه خطاب به مردم گفتند: بنده خودم اهل روستا بوده ام و مشقت های شما روستائیان عزیز را درک می کنم، اما تاکید بنده این است قومیت، هویت ما می باشد؛ تاریخ هزاران ساله ایران ما بیان گر این است که تمامی اقوام شمال کرد، بلوچ، فارس، ترک، لر و ترکمن ایرانی هستند و این هویت ما است.

دکتر مکتبی با بیان اینکه "مذهب ما باور می باشد" تصریح کردند: تلاش کنیم که اخلاقی رفتار کنیم، اگر اهل سنت واقع شده اید در اهل سنت بودنتان اخلاقی رفتار کنید، شما مثل گل های باغ باید شکفته شوید تا گل های رنگارنگ داشته باشید.

ایشان در ادامه خاطرنشان ساختند: بنابراین قومیت هویت ما است و مذهب باور ما می باشد، ما باید با حفظ قومیت و باورهای مان با هم بطور مسالمت آمیز زندگی کنیم و دید مسئولین مان نیز باید این گونه باشد و دغدغه ی آنان نیز باید دغدغه شهروندان باشد، مسئولین باید خادم همه مردم اعم از همه اقشار و مذاهب باشند و این سیره نبوی (ص) می باشد.

دکتر مکتبی همچنین با توجه به وجود مشکلات در برخی نقاط استان گفتند : ما تمام سعی و تلاشمان را داریم که همه امکانات شامل آب، برق و گاز را به تمامی روستاهای محروم برسانیم تا خداوند و بندگانش از ما راضی باشند؛ اگر بندگان خدا از ما راضی باشند قطعا خدای بزرگ و اولیائش نیز از ما راضی خواهند بود؛ تمام فکر و ذهن ما مشغول این است که شهروندان ما آسوده خاطر زندگی کنند اما شما بهتر از ما در جریان محدودیت امکانات هستید.

ایشان افزودند: یکی از مشکلاتی که در برخی نقاط استان مطرح است که عموما در ناحیه شرق استان بیشتر می باشد مشکلات روستاهای بدون کد است و اذهان روستاییان را مشغول کرده است، ما به شدت در حال پیگیری این موضوع هستیم که مسئله را هر چه سریع تر حل کنیم، نزدیک به ۸۵ درصد روستائیان استان درگیر این مشکل هستند.
مدیر کل سیاسی استاندار گلستان ضمن اظهار امیدواری در خصوص حل مشکلات کد روستائیان گفتند: با مجمع نمایندگان مجلس، استاندار محترم نمایندگان

   


نظرات()  
شنبه 31 شهریور 1397  12:50 ب.ظ    ویرایش: شنبه 31 شهریور 1397 02:32 ب.ظ
توسط: javan today


امام جمعه شهر مشهدریزه در سخنان این هفته مراسم نماز جمعه با اشاره به ماه محرم و شروع سال جدید قمری به ذکر ویژگی های حضرت حسین (رض) پرداختند و روایاتی از پیامبر اکرم (ص) را در فضیلت ایشان بیان نمودند. از جمله این روایات (( إن الحسن والحسین هما ریحانتای من الدنیا )) ((حسینٌ منّی وأنا من حسین، أحبّ الله مَنْ أحبّ حسینًا وأبغض الله مَنْ أبغض حسینًا“)) را نقل کردند.

   


نظرات()  
سه شنبه 27 شهریور 1397  01:19 ب.ظ    ویرایش: - -
توسط: javan today


ماموستا عبدالرحمن خدایی در گفت وگو با صدای اهل سنت جنوب  ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش گفت: در شعر بسیاری از شاعران بزرگ کُرد به ویژه شیخ رضا طالبانی ارادت مردم اهل سنت به نوادگان پیغمبر اکرم(ص) به ویژه امام حسین(ع) بخوبی نشان داده شده و قابل درک است.
وی عنوان کرد: یکی دیگر از نشانه های ارادت مردم اهل سنت به حضرت امام حسین(ع) این است که این نام عزیز و بزرگوار را به عنوان اسم فرزندان خود انتخاب کرده و می کنند.
وی اظهارداشت: ارادت مردم این دیار را می توان زمانی که نام این بزرگان را بر زبان جاری و ساری می کنند بخوبی مشاهده کرد که خود را ملزم می دانند پیشوند حضرت را همواره قبل از نام بزرگ این امام همام بکارگیرند.
امام جمعه سنندج با اشاره به اینکه ارادت قلبی اهل سنت نسبت به حضرت امام حسین (ع) برهمگان آشکار است، افزود: در دوره زندگانی امام حسین(ع) متاسفانه مردم از امر به معروف و نهی از منکر غفلت و کوتاهی کردند و این فریضه الهی در میان مردم آن دوره بسیار کمرنگ شده بود.
ماموستا خدایی اضافه کرد: امام حسین(ع) با فداکاری وایثارگری خود و یارانش دین اسلام را به سمت صعود و رشد بیشتر هدایت و با قیام خود منجر به احیای فریضه امربه معروف و نهی از منکر شد.
وی با بیان اینکه تا دنیا باقی است فداکاری عظیم امام حسین(ع) که باعث عزت برای دین اسلام شده است ماندگار خواهد بود، بیان کرد: همه ما باید بتوانیم رهرو و پیرو بزرگان دین مبین اسلام هم چون امام حسین(ع) باشیم.
وی عنوان کرد: نسل جوان امروز ما به دلیل بالابودن سطح سواد آنها نسبت به گذشته آگاهی و دانش بیشتری دارند و بهتر می توانند در ارتباط با مسائل مختلف از جمله دینی ...

   


نظرات()  
سه شنبه 27 شهریور 1397  01:17 ب.ظ    ویرایش: - -
توسط: javan today


به گزارش صدای اهل سنت جنوب عاشورا یکی از روزهای مهم در مذهب تسنن است. در این روز مردم اهل تسنن با خیرات و انفاق به ایتام ارادت خود را به امام حسین(ع) و یارانش نشان می دهند. از برگزاری مراسم جشن و شادی خودداری می کنند. به تلاوت قرآن می پردازند و در مسجدها و خطبه ها حضور پیدا می کنند.

امروزه در مناطق مختلف جهان اسلام اهل تسنن برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند؛ مثلاً در بین تاجیکان سنی مذهب، مرثیه خوانی رواج دارد و منحصر به روز عاشورا نیست. در تمام فصل‌های سال به ویژه در مراسم زنانه بی بی سه شنبه، مرثیه خوانی برقرار است. یکی از متونی که در این مجالس خوانده می‌شود، مثنوی صیقلی به زبان ازبکی سروده شاعر سنی مذهب، صیقلی حصاری است. مسلمانان اهل تسنن پاکستان، بنگلادش و هند نیز در دهه نخست ماه محرم برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند و حتی در هندوستان با این که اکثریت هندو هستند، روز عاشورا تعطیل رسمی است.

مولوی عبدالرحیم رئیسی، از روحانیون اهل سنت سیستان و بلوچستان در مورد رسوم عزاداری اهل سنت پاکستان در ماه محرم می گوید: مهمترین کاری که مردم اهل سنت پاکستان در کل مناطق از روستاها گرفته تا شهرهای بزرگ، در ماه محرم انجام می‌­دهند، این است که هرکسی در حد توان خود برای سیدالشهدا نذری می­‌دهد. یکی گوسفند قربانی می‌کند یکی غذا می­‌دهد. کلاً هرکسی هرچه از دستش برمی­‌آید انجام می­‌دهد. به نوعی تلاش می­‌کنند این فرهنگ عزاداری در بین مردم زنده بماند و یادبودی از امام حسین(ع) و شهدای کربلا داشته باشند.

وی می گوید: در مورد بزرگداشت یادبودهای اسلامی مثل مبعث و ولادت پیامبر(ص) و یا محرم و زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا هیچ فرقی بین شیعه و سنی وجود ندارد. اهل سنت در ایام محرم سوگوار هستند. مثلاً قرآن می‌خوانند، نذری می‌­دهند، ‌در حالت غم و عزاداری هستند. نوحه خوانی هم دارند ولی سینه نمی­‌زنند. عروسی نمی­‌گیرند و حالت غم را در خانه­، ‌کوچه و خیابان­‌ها حفظ می­‌کنند. اهل سنت هم مداح دارند و در طول ماه محرم مداح­‌ها نوحه خوانی می­‌کنند. این مراسم فقط مخصوص اهل سنت شبه قاره نیست. اهل سنت سراسر دنیا حتی در اروپا و امریکا هم این مراسم را برگزار می کنند.

اهل تسنن در مناطق مختلف افغانستان مانند کابل، ولایت بدخشان و به ویژه در ولایت بلخ و مزارشریف برای شهدای کربلا مجالس سوگواری برپا می‌کنند. در اندونزی، مالزی و جنوب فیلیپین نیز مسلمانان که غالباً سنی شافعی هستند در روز عاشورا سوگواری می‌کنند. ترکمن‌های ایران که پیرو مذهب حنفی هستند، در روزهای عاشورا و اربعین سوگواری می‌کنند و حتی دسته‌های عزاداری راه می‌اندازند. در بین کردهای سنی مذهب ایران و عراق نیز عزاداری امام حسین(ع) بسیار رواج دارد. در کردستان ایران با آغاز ماه محرم مراسم جشن یا عروسی برگزار نمی‌شود. برخی زنان کرد از اول تا پایان محرم، سرمه به چشم نمی‌زنند. در شهر سنندج مردم در شب عاشورا به مقبره پیر عمر می‌روند و تا پاسی از شب با روشن کردن شمع به دعا و ذکر می‌پردازند. برخی کردهای ایران به حضرت ابوالفضل(ع) توسل می‌کنند و به نام آن حضرت نذر می‌کنند. شاعران کرد نیز اشعار و مراثی با ارزشی درباره امام حسین(ع) سروده‌اند.

با دو مداح اهل سنت در مورد عزاداری برای سیدالشهدا به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛

سید بهاءالدین حسینی، مداح اهل سنت در مورد جایگاه حب اهل بیت در مبانی فکری اهل سنت گفت: محبت خدا و رسول و اولیای خدا از بنیان­های اعتقادی و عملی اهل سنت است. علی القاعده تبعیت، اوج محبت است. شما اگر بگویید من عاشق امام حسین هستم، یعنی تابع او هستم. عشق بدون تبعیت ادعایی دروغین است.

وی ادامه داد: قطعاً یکی از شواهد محبت اهل سنت به اهل بیت رسول اکرم، اشعار نغز و ادبیات فاخر ایشان است که بهترین آثار را به این گرانمایه گان تقدیم کرده اند. اگر اشعار اهل سنت را مطالعه کنید خواهید دید که مشحون از مدایح نبوی و اولیای خداست.

وی افزود: برای مثال شیخ رضا طالبانی قادری کرکوکی از شاعران بزرگ کُرد اهل سنت در یکی از اشعارش می گوید محبت امام حسین را فقط در لاف های کلامی خلاصه نکنید. او می گوید «لافت از عشق حسین است و سرت بر گردن است/ عشق بازی سر به میدان وفا افکندن است/ گر هواخواه حسینی ترک سر کن چون حسین/ شرط این میدان به خون خویش بازی کردن است/ سُنی ام سُنی ولیکن حب آل مصطفی/ دین و آیین من و آبا و اجداد من است/ شیعه و سنی ندانم دوستم با هر که با او/ دوست باشد، دشمنم با هر که با او دشمن است» در آخرین بیت این شعر نیز به احترام و محبت اهل بیت و اصحاب به صورت توأمان اشاره دارد.



سیدبهاءالدین حسینی گفت: ما باید در اشتراکات گرد هم آئیم. همه ما امام حسین(ع) را دوست داریم اما شیوه های ابراز محبتمان فرق می کند. ما نباید به جزئیات و شیوه های دوست داشتن توجه داشته باشیم. بلکه باید بر اصل اصیل اتحاد که محبت به خدا و رسول و اهل بیت است اشتراک کنیم که این مسئله در قرآن هم آمده است که «وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم» نزاع نکنید وگرنه فشل می شوید و بی عطر و بو خواهید شد.

وی ادامه داد: می توانید بیایید و بنگرید که اهل سنت به هیچ کدام از سابقون الاولون اعم از اهل  بیت، اصحاب، تابعین و صلحاء هیچ اهانتی و سخافتی ندارند و نام همه این ارجمندان را تکریم می کند. بیایید در کوچه های شهرها و روستاهایمان بگردید و اسامی مردممان را بپرسید، اسم بسیاری از مردم اهل سنت نام فاطمه، علی، حسن، حسین و مهدی و هادی، رضا و امثالهم است. این یعنی چه؟ ما و شما از یزید و شمر نفرت داریم. آیا نام اینها را بر فرزندانمان می گذاریم؟

این مداح اهل سنت گفت: احدی حق ندارد امام حسین را برای خودش مصادره کند. در جایی که رهبر آزادی بخش هندوستان، گاندی، می گوید که من برای بیرون راندن سیطره استعماری انگلیس به قیام امام حسین و واقعه کربلا تأسی کردم، دیگر جایی برای محصور کردن قیام عاشورا برای یک مکتب خاص نمی ماند.

وی ادامه داد: حسین(ع) یک شخصیت فرامرزی و واقعه کربلا یک واقعه فرامرزی است. نمی توان آن را در میان مرزهای ایران یا مرزهای شیعه یا سُنی محدود کرد. حسین(ع) شخصیتی متعلق به بشریت است.

وی افزود: اهل سنت جایگاه قیام عاشورا را در  شئون فکری خود دارد. اهل سنت معتقد است اگر امام حسین(ع) به کربلا نمی رفت بالاخره در گوشه ای از این جهان از این دنیا می رفت و فوت می کرد. اما حقیقت این است که اگر امام حسین به کربلا نمی رفت، آبرویی برای دین اسلام باقی نمی ماند. خون حسین(ع) آبروی اسلام است. ظلم ستیزی آبروی اسلام است.

سیدبهاءالدین حسینی اظهار داشت: واقعه کربلا برای اسلام آبرو خرید. شکست خورده صحرای کربلا یزید است و کسی که برای همیشه تاریخ کشته شد یزید و تفکر یزیدی است و آنچه ماند و پیروز شد خون امام حسین بود. نام نیکی که از امام حسین در جهان است زندگی و حیات است و نام ننگی که برای سپاه یزید باقی مانده یک شکست و فضیحت است. اهل سنت به اینها اعتقاد دارد.

وی افزود: در ادبیات اهل سنت واقعه عاشورا جایگاه رفیعی دارد. در اشعار مختلف یا مستقیم از آن یاد کرده اند یا  از شور عاشورا به عنوان شاهد مثال برای غم­هاشان بهره جسته اند. ماموستا مولوی کرد در توصیف غم جانگداز محبوبش چنین می سراید؛ «شورای عاشورا هم دیس به زمه ش به ست. /  موحه رره م ئاما مه حره م شی نه ده ست». باز در کتاب عقیده المرضیه می گوید شهادت امام حسین دیه اصلی بشریت بود که بایسته و شایسته بود در ذبح اسماعیل برای طلوع میلاد حضرت محمد بپردازد.

وی ادامه داد: هر انسان عاقلی می دانست که امام حسین(ع) حتماً کشته خواهد شد ولی انسان عاشق درک می کند که چرا امام حسین به قربانگاه رفت؟

وی افزود: شیخ رضا طالبانی در مورد سوگ امام حسین می گوید «در ماتم آل علی، خون هم چو دریا می رود/ تیغ است و بر سر می زند، دست است و بالا می رود/ از عشق آل بوالحسن، این تیغ زن، وان سینه زن/ داد و فغان مرد و زن، تا عرش اعلی می رود/ پیراهن شمع خدا، یعنی حسین و مجتبی / جان ها همی گردد فدا، سر ما به یغما می رود/ کوتاه کن انکار را، بدعت مگو این کار را/ این سوگ آل حیدر است، این خون نه بی جا می رود/ من چون ننالم این زمان، زار و ضعیف و ناتوان/ کاین برق آه عاشقان، از سنگ خارا می رود/ از ابن سعد بی وفا، شامی ِ شوم پرجفا/ بر آل بیت مصطفی چندین تعدی می رود/ من سنّی ام نامم رضا، کلب امام مرتضی/ درویش عبدالقادرم، راهم به مولا می رود»

سیدبهاءالدین حسینی در مورد لزوم وحدت میان شیعه و اهل تسنن گفت: حسب آیه لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه، لزوماً مسلم و مؤمن حقیقی باید به رسول الله و سنن گفتاری و رفتاری او متخلق باشد. یعنی بیشترین شباهت را به آن حضرت داشته باشند. به زبان ساده تر، هر تفکر و مکتبی از مکاتب اسلامی، رفتاری نزدیکتر به رسول الله دارند درجه اسلام و ایمانشان  بالاتر است.

وی ادامه داد: در این میان مکتب های ارهابی و تندرو که نه تنها برای عالم رحمت نیستند، بلکه اسباب وحشت و زحمت برای تمام مردم را فراهم کرده اند، قطعاً شباهتی به سنن و خصیصه رحمة للعالمین پیامبر اکرم ندارند. لذا هر کسی که داعیه اسلام دارد و برای مردم رحمت نیست نباید پنداشت که بر طریق رسول الله است.

این مداح اهل سنت در پایان گفت: با وجود تفاوت ها ما باید با هم دوستی کنیم نه اینکه تو سُنی شوی تا من با تو دوست شوم و یا من شیعه شوم تا تو با من دوست شوی. این تفکر فاشیستی است. تفکر اسلامی این است که با همه تفاوت ها همدیگر را دوست داشته باشیم. اسلام یعنی محبت و صفا و دوست داشتن. پیامبر ما رحمة للعالمین است. واجب دینی من این است که به شیعه محبت کنم و واجب دینی شیعه این است که به سُنی محبت کند. اصل این است.




ملاجلال مرادی، شاعر آئینی اهل سنت نیز در مورد شهادت امام حسین(ع) گفت: در دیدگاه اهل سنت بعد از وفات رسول الله(ص) و شهادت حضرت علی ابن ابی طالب(ع)، واقعه عاشورا یکی از رویدادهای تلخ و یکی از اتفاقات سخت و تأسف برانگیز است و به عنوان بزرگ ترین ظلم و ستم در حق خاندان پیامبر محسوب می شود. کتاب بدایه نهایه امام ابن کثیر دمشقی و خیلی دیگر از کتاب های اهل سنت واقعه عاشورا را نقل کرده است.

وی افزود: پیامبر اکرم در مورد امام حسین(ع) فرمودند «الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنه» لذا جایگاه خاصی در میان اهل بیت دارند. آیه تطهیر که می فرماید «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» جایگاه اهل بیت را نشان می دهد.

وی ادامه داد: بین آداب و رسوم هر منطقه ای در مورد شهادت امام حسین(ع) و عزاداری برای ایشان تفاوت هایی وجود دارد. اهل سنت به روش برادران شیعه عزاداری نمی کنند، اما احترام خاصی برای ماه محرم قائل هستند و روز عاشورا را به خاطر اینکه امام حسین با زبان تشنه در صحرای عاشورا به شهادت رسیدند، روزه می گیرند. اهل سنت در مراسمات عزاداری همکاری می کنند و به احترام ماه محرم مراسم عروسی و شادی برگزار نمی کنند.

وی افزود: حب اهل بیت وجه مشترکی میان شیعه و سُنی است. امام شافعی خیلی به اهل بیت پیامبر ارادت داشته است و اشعاری هم در این مورد دارد و مدح اهل بیت را در اشعار امام شافعی می بینیم. لذا اهل سنت مثلاً در بیجار در ماه محرم در مراسم عزاداری شیعیان شرکت می کنند. من خودم در ماه محرم در مراسم عزاداری سخنرانی می کنم.

وی ادامه داد: امام حسین متعلق به تمام جهان است. پیامبر اسلام رحمه للعالمین است. لذا امام حسین که فرزند رسول خداست هم متعلق به همه مذاهب است. نمی توان دیگران را از وجود امام حسین محروم کرد.

وی افزود: قیام امام حسین(ع) دل غافل مردم را بیدار کرد و درس آزادی و آزادگی را به همگان آموخت. او درس ایستادگی و پایداری در مقابل ظلم و فساد را به ما آموخت و به ما یاد داد که در هر شرایطی که هستیم بتوانیم از حق و دین خدا و سنت رسول خدا دفاع کنیم.

این شاعر آئینی اهل سنت گفت: ما هم در منابع اهل سنت و هم در میان شاعران اهل سنت در مورد شخصیت امام حسین مطالب زیادی داریم. شاعران اهل سنت زیادی در مورد امام حسین شعر سروده اند.

وی ادامه داد: بنده در مورد واقعه عاشورا یک شعر کُردی سرودم که در کنگره اهل بیت در خراسان به عنوان اثر برتر کشور انتخاب شد. خیلی از علما و شعرای ما در اشعار خود ارادت خود را به خاندان اهل بیت ابراز کرده اند. ائمه ما مثل امام شافعی حکومت اموی را قبول نداشتند و عاشق و شیفته اهل بیت بودند.

ملاجلال مرادی گفت: شیعیان و اهل سنت اشتراکات زیادی با هم دارند که یکی از این اشتراکات قرآن است. در قرآن خداوند در سوره شعرا جایگاه اهل بیت را چنین معرفی کرده اند «قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربی» اگر کسی پیامبر اکرم را دوست دارد باید اهل بیت را نیز دوست داشته باشد. انتظاری که پیامبر از ما دارد محبت و مودت فی القربی است.

وی ادامه داد: آیات دیگر قرآن مانند آیه تطهیر یا آیه «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً» که در مورد حضرت زهرا و حضرت علی(ع) است و روایات از امام بخاری از امام مسلم و... جایگاه خاص اهل بیت را نشان می دهد. تا جایی که پیامبر فرموده اند محبت علی(ع) عبادت است. در جای دیگر پیامبر فرموده اند هر کس علی را دوست دارد، مرا دوست دارد و هر کس او را از خود برنجاند مرا رنجانده است. در جای دیگر آمده کسی که بغض علی(ع) را در دل پرورش داده، منافق است. این احادیث جایگاه اهل بیت در میان اهل سنت را می رساند.

وی افزود: خداوند در قرآن مدح اهل بیت را کرده است. آیه تطهیر اگر مدح اهل بیت نیست، پس چیست؟ بنابراین مداحی در میان اهل سنت به معنی تخلق به اخلاق خداوند است. در جایی که خدا از اهل بیت مدح کرده است، پس ما هم اگر اهل بیت را مدح کنیم، تخلق به اخلاق خداوند کرده ایم. ما شاعری در میان اهل سنت نداریم که اهل بیت پیامبر را مدح نکرده باشد. اکثر شعرا و اهل قلم ما در مورد عاشورا و شخصیت امام حسین و همه ائمه مداحی کرده اند.

این شاعر آئینی اهل سنت گفت: جوانان اهل سنت به امام حسین ارادت دارند و ما می بینیم که خیلی از جوانان اهل سنت در تکایا شرکت می کنند. به خصوص جوانان ما در ماه ربیع برای اهل بیت مداحی می کنند و در این ماه مجالس مدح اهل بیت همزمان با میلاد پیامبر اکرم توسط اهل سنت برگزار می شود.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) خود فرمودند به خاطر احیای دین جدش و به خاطر نهی از منکر و حاکمی که مشروعیت نداشت، قیام کردند. ما تأثیر این مسئله را در قیام های کشورهای عربی دیدیم. این درسی بود که امام حسین(ع) به جوانان اهل سنت داد و آن درس آزادگی بود. امام حسین(ع) در مقابل ظلم قد علم کرد و سر مبارک را خم نکرد و در این راه جان خود را فدا کرد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ما و خیلی از انقلاب هایی که در کشورهای مسلمان اتفاق می افتد، برگرفته از قیام حضرت سیدالشهدا است. جوانان ما امروز اگر بخواهند به شخصیتی اقتدا کنند که شایستگی داشته باشد، این شخصیت کسی جز امام حسین(ع) نیست. امام حسین درس بزرگی به ما داد که به دنبال هوا و هوس دنیا نرویم.

وی در نقد جریان وهابیت گفت: مذاهب اهل سنت وهابیت را قبول ندارند. اگرچه وهابیت نام اهل سنت را یدک می کشد، اما عقاید آنها و مباحث فقهی آنها با مبانی اهل سنت سازگار نیست.

وی ادامه داد: بزرگان اهل سنت در رد تفکر وهابیت خیلی کتاب نوشته اند. جریان وهابیت خارج از مذهب اهل سنت است. سال گذشته تمام علمای کشورهای اسلامی طوماری نوشتند و فکر وهابیت را تقبیح کردند. علمای تمام کشورهای مسلمان این طومار را امضا کردند ولی کشورهای غربی این طومار را پوشش رسانه ای ندادند.

وی افزود: جریان وهابیت، جریانی مطرود و منفور در افکار عمومی اهل سنت است. وهابی ها اهل سنت را هم تکفیر می کنند، چون ما زیارت و توسل را قبول داریم. زیارت و توسل و... نه تنها شرک نیست بلکه عین توحید است. ارادت به اهل بیت و زیارت و توسل چیزی نیست که خلاف قرآن باشد. علمای اهل سنت بیش از ۳۰۰ کتاب در رد وهابیت نوشته اند. اولین کتابی که در رد وهابیت نوشته شد کتابی بود که برادر محمد ابن عبدالوهاب نوشت.

ملاجلال مرادی گفت: تا قرن هفتم هجری اهل سنت در مسئله توسل و استغاثه به ائمه اطهار هیچ اختلافی با شیعیان نداشتند. تنها کسی که این مسئله را به عنوان شرک تلقی کرد، ابن تیمیه بود. امام شافعی، سیوطی، غزالی و... توسل را جز اقرب قربات و به عنوان یکی از کارهایی که انسان را به خدا نزدیک می کند، می دانستند.

وی در پایان تصریح کرد: ان‌شاءالله ما بتوانیم در مورد خدمت به دین اسلام و اهل بیت رسول الله نقشی داشته باشیم که این می تواند با مداحی و با شعر باشد و یا با بیان واقعه عاشورا و فداکاری های امام حسین، و بتوانیم آن را به نسل های بعدی منتقل کنیم و نسل خوبی برای آینده اسلام تربیت کنیم.

   


نظرات()  
سه شنبه 27 شهریور 1397  01:15 ب.ظ    ویرایش: - -
توسط: javan today


- امام جمعه موقت اهل سنت و مدرس حوزه علمیه جامعه الحرمین الشریفین چابهار گفت: اهل سنت در ماه محرم بخاطر شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایشان ناراحت و غمگین هستند و در واقع محرم الحرام، تاسوعا و عاشورا برای آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مولوی عیسی امیری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار صدای اهل سنت جنوب  اظهار داشت: در فقه اهل سنت سینه زنی و سیاهپوش شدن وجود ندارد ولی در محرم هیچ جشن و عروسی برگزار نمی کنند و در این ماه به خواندن قرآن، نمازهای نفل، بخشش، انجام کارهای خیر و روزه گرفتن مشغول می شوند.
وی افزود: اهل سنت در سوگ امام حسین (ع) و یاران باوفایشان در تاسوعا و عاشورا روزه می گیرند.
امام جمعه موقت اهل سنت چابهار اضافه کرد: در این ماه دو حادثه بزرگ اتفاق افتاده است که یکی شهادت امام حسین (ع) و یاران شان و دوم شهادت یکی از دست پروردگان و به اصطلاحی مراد رسول الله صلی الله علیه وسلم حضرت عمر رضی الله عنه است.
مولوی امیری ادامه داد: محبت اهل سنت با تمام صحابه کرام و به ویژه حضرت حسین رضی الله عنه بسیار فراوان است.
وی بیان کرد: اهل سنت در عید قربان برای رسول اکرم (ص) و امام حسین رضی الله عنه قربانی ذبح می کنند.

   


نظرات()  
سه شنبه 27 شهریور 1397  01:13 ب.ظ    ویرایش: - -
توسط: javan today

فرمانده سپاه خاش سیستان و بلوچستان گفت: بیش از هزار نفر از نیروهای بسیجی اهل سنت و عضو در گردان های بسیج و سپاه در تامین امنیت عزاداران حسینی(ع) این شهرستان مشارکت دارند.

سرهنگ پاسدار حسن فضلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار صدای اهل سنت جنوب  افزود: همه ساله در سایه امنیت پایدار شاهد برگزاری کیفی و همراه با آرامش عزاداری های ویژه محرم در خاش بوده ایم.
وی اظهار داشت: خاش مرکز ثقل طوایف، نماد و شاخص در تنوع زیستی و اتحاد اقوام فارس و بلوچ و شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان است.
فرمانده سپاه خاش ادامه داد: باعث افتخار است در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این ویژگی مهم تنوع زیستی، اتحاد و همبستگی که رمز جاودانگی انقلاب اسلامی بوده در سیستان و بلوچستان بویژه این شهرستان وجود دارد.
وی بیان کرد: نیروهای پر توان بسیجی از برادران بلوچ و اهل سنت در کنار سایر نیروهای امنیتی، انتظامی، ارتش و سپاه آماده پاسداری از مرزهای کشور هستند و شجاعانه در صحنه حاضرند و نقشه های شوم دشمنان را خنثی می کنند.
سرهنگ فضلی ادامه داد: امنیت در شهرستان خاش با همکاری و مشارکت مردم و تعامل نیروهای امنیتی، نظامی، انتظامی و حمایت های دستگاه قضایی در شرایط مطلوبی قرار دارد.
فرمانده سپاه خاش گفت: سپاه به عنوان یک ارگان مردمی و خادم ملت، افتخار خدمتگذاری به مردم این شهرستان را دارد و در برهه های حساس و عملیات های خرابکارانه دشمنان توانسته با همدلی و یکپارچگی مردم بومی منطقه بسیاری از آسیبها و تهاجمات فرهنگی را خنثی کند.


   


نظرات()  
دوشنبه 26 شهریور 1397  12:08 ب.ظ    ویرایش: - -
توسط: javan today


به گزارش صدای اهل سنت جنوب ، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن در کانال تلگرامی خود نوشت: زمان کوتاهی پس از آن که آقای دکتر ظریف به واقعیت تلخ وجود شبکه گسترده تولید و تکثیر توئیت‌های جعلی اشاره کردند، کانال چهار انگلیس و شبکه الجزیره برنامه‌های مستندی پخش کردند که چهره پنهان این واقعیت تلخ را افشا کرد.ش

وی ادامه داد: بر اساس این گزارشات مستند، سازمان منافقین به عنوان اولویت کار تشکیلاتی خود و با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های اطلاعاتی که از سوی آمریکا و اسرائیل و به هزینه عربستان در اختیار این سازمان در پایگاه اشرف در آلبانی قرار گرفته است، به هزار و ۵۰۰ عضو خود ماموریت داده است که در کاری تمام‌وقت روزانه میلیون‌ها پیام در قالب هشتگ‌های براندازانه با هویت‌های جعلی تولید و در شبکه‌های مجازی تکثیر کنند. با مستند شدن این واقعیت ضمن آن که از تمامی کاربران فضاهای مجازی انتظار می‌رود در برخورد با هشتگ‌های براندازانه هوشیاری بیشتری به خرج دهند، به ویژه از توئیتر نیز درخواست می‌شود که به درخواست رسمی دکتر ظریف در چارچوب وظیفه قانونی خود به بستن این حساب‌های جعلی اقدام کند.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه روز یکشنبه در صفحه تغییر خود خطاب به گرداننده این شبکه مجازی گفت: توئیتر حساب کاربران واقعی ایرانی شامل مجری‌های تلویزیونی و دانشجویان را با فرض اینکه که بخشی از یک عملیات نفوذ هستند بست. چطور است به روبات‌های واقعی! در تیرانا که برنامه تبلیغی تغییر رژیم در ایران را نشخوار می‌کنند و از واشنگتن هدایت می‌شود، نگاهی بیندازید؟

   


نظرات()  
دوشنبه 26 شهریور 1397  12:04 ب.ظ    ویرایش: - -
توسط: javan today


 
 

به گزارش صدای اهل سنت جنوب  به نقل از خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی عصر یکشنبه 25 شهریورماه 1397 طی تماس تلفنی با محمد ریکان الحلبوسی، رئیس جدید مجلس عراق، انتخاب وی را تبریک و تهنیت گفت. در این تماس تلفنی لاریجانی ضمن تبریک انتخاب الحلبوسی به سمت رئیس مجلس نمایندگان عراق گفت: امیدواریم با همت جنابعالی و دیگر نمایندگان مجلس عراق، بزودی شاهد تکمیل روند سیاسی موجود و انتخاب نخست وزیر و رئیس جمهور عراق نیز باشیم تا در پرتو آن شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عراق به سمت ثبات، امنیت و رفاه اجتماعی هرچه بیشتر مردم حرکت کند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نقش جنابعالی در شرایط حسّاس فعلی در سامان دادن به اوضاع عراق بسیار ممتاز خواهد بود.

 

لاریجانی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان سعادت و سربلندی ملّت و دولت عراق است و همواره در کنار شما خواهد بود.

 

محمد ریکان الحلبوسی، رئیس جدید مجلس عراق نیز با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران و تشکر از پیام تبریک و تماس تلفنی دکتر لاریجانی گفت: مردم و نمایندگان مجلس عراق همواره قدردان حمایت­های بی­شائبه جمهوری اسلامی ایران به عراق در گذشته و حال بویژه کمک به آزادسازی عراق از دست پلید نیروهای تروریستی داعش هستند.

 

وی افزود: نمایندگان مجلس عراق مخالف هرگونه اعمال فشار و تحریم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران می­ باشند و این تحریم ­ها را ناعادلانه می­ دانند و در کنار ملّت ایران باقی می­ مانند.

 

الحلبوسی با اشاره به عوامل بی­ ثباتی و ناامنی در منطقه گفت: آماده ­ایم تا در کنار جمهوری اسلامی ایران به بازگرداندن امنیت و ثبات به منطقه کمک کنیم.

 

رئیس مجلس عراق در پایان این گفتگوی تلفنی از همتای خود برای سفر رسمی به عراق دعوت کرد.

   


نظرات()  

جوان امروز

پایگاه خبری تحلیلی جهان اسلام همراه با جوانان اهل سنت
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic