قالب بلاگفاا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید

صفحه نخست

تماس با ما

لینك آر اس اس

آرشیو مطالب

ایمیل ما

طراح قالب

:: صفحه نخست
::
تماس با ما
::
ایمیل ما
::
لینك آر اس اس
::
آرشیو مطالب
::
طراح قالب

:: راز خوشبختی
:: پسورد نود 32
:: کلیپ های تصویری
:: جذاب و خواندنی
:: مقالات اهل سنت
:: سرگرمی
:: تازه های علم ودانش
:: اخبار جهان اسلام واهل سنت
:: گزارش های تصویری
:: تازه های فناوری اطلاعات
:: تازه های اقتصادی
:: تازه های حوادث
:: تازه های ورزش
:: تازه های پزشکی وسلامت
:: تازه های اجتماعی
:: تازه های سیاست

آرشیو پیوند ها ارسال پیوند


نویسندگان :
:: javan today
:: علی سپاهی

آمار بازدید :
آمار بازدید :
:: تعداد مطالب :
:: تعداد نویسندگان :
:: آخرین بروز رسانی :
:: بازدید امروز :
:: بازدید دیروز :
:: بازدید این ماه :
:: بازدید ماه قبل :
:: بازدید کل :
:: آخرین بازدید :

The title of your home page Your Content Here





پیام مدیریت وبلاگ : با سلام خدمت شما بازدیدكننده گرامی ، به وبلاگ من خوش آمدید .لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وبلاگ ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و به ما در بهتر شدن كیفیت مطالب وبلاگ کمک کنید .

ولادت امام غائب از دیدگاه اهل سنت
مرتبط با :

در میان کتب حدیثی شیعه بیش از هزار حدیث دربه همراهره ولادت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) رسیده هست.

وارث: همه مسلمانان اعم از شیعه و اهل سنت بر
“ظهور” مردی از میان اهل بیتِ رسول الله‏(صلی الله علیه و آله)، برای
انقلاب جهانی بزرگی در آخرالزمان، اتفاق نظر دارند و معتقدند او بشریت را
نجات می دهد و اسلام را به سراسر گیتی حاکم خواهد کرد.

 

تنها مسئله “تولد” حضرت مهدی (علیه
السلام) محل اختلاف هست. شیعیان معتقدند که ایشان در سال ۲۵۵ هجری قمری در
سامرا متولد شده هست و بنا بر حکمت الهی تا روز ظهور و قیام الهی خویش در
غیبت به سر می برد. اهل سنت نیز معتقدند، مهدی ‏ای که رسول الله ‏صلی الله
علیه و آله بدو مژده داده، هنوز به دنیا نیامده هست.



در میان کتب حدیثی شیعه بیش از هزار حدیث دربه همراهره ولادت حضرت مهدی (عجل الله
تعالی فرجه) رسیده هست. اخبه همراهر رسیده در این زمینه فوق حدّ تواتر هست.۱ به همراه
این حال ما در این نوشتار از این اخبه همراهر صرف نظر می کنیم و فقط به یکسری
احادیث عمومی و مورد توافق شیعه و اهل سنت، در اثبه همراهت ولادت ایشان هستناد می
کنیم. در واقع احادیثی را مد نظر قرار می دهیم که به طور خاص به مسئله
ولادت حضرت مهدی(علیه السلام) نمی پردازند و به همراه این وجود بر ولادت ایشان
دلالت دارند.



به عبه همراهرت دیگر اگر عقیده‏ی شیعه را دربه همراهره ولادت حضرت مهدی(علیه السلام) به
شمار نیاوریم، برای این گونه روایات، توجیه و تفسیر صحیحی نداریم. این
روایات، یقیناً، صحیح‏اند و در مصادر و منابع شیعه، در طبقات مختلف راویان
سند، متواترند که بخش عمده این روایات را در مدارک و منابع معتبر اهل سنّت و به صورت متواتر می‏ بینم.



مطابقت کامل این روایات به همراه دیدگاه شیعه‏ی امامیّه و عدم مطابقت آن به همراه هیچ
دیدگاه معروف دیگری ما را به این نتیجه می‏رساند که این روایات،  به همان
رأی و عقیده‏ی شیعه‏ی اثنا عشریه دلالت دارد.

سه دسته احادیث در این جا مطرح می شود:

 

۱٫ حدیث ثقلین

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
فرمودند: “ای مردم! همانا، من، بشرم [مانند دیگران‏]، نزدیک هست که [از سوی
فرشته‏ی مرگ‏] خوانده شوم، و من هم پاسخ دهم. من، میان شما، دو چیز
گرانسنگ به جا می‏گذارم. آن دو، کتاب خدا و عترتم، اهل بیتم، هستند. این
دو، هرگز از هم جدا نمی‏شوند، تا بر من، در حوض [کوثر] آیند. بر آن دو پیشی
نگیرید که هلاک می‏شوید و بدانان چیزی نیاموزید؛ زیرا، از شما داناترند.

این حدیث، صحیح هست و به تواتر، از رسول الله ‏(صلی الله علیه و آله) رسیده
هست. محدّثانِ تمامی فرقه‏های اسلامی، بر صحیح بودنش، اجماع و اتّفاق نظر
دارند. از میان علمای مسلمان، کسی نیست که در صحّت این روایت و صدور آن از
رسول الله‏ (صلی الله علیه و آله) تردید کند.

 

مُسلِم در “صحیح”، ترمذی و دارمی در
“سنن”، احمد بن حنبل در جاهای متعددی از “مسند”ش، نسایی در “خصائص”، حاکم
در “مستدرک”، ابوداوود و ابن‏ماجه در “سنن”، این حدیث را آورده اند. ۲

بر اساس این روایت میان قرآن و اهل بیت رسول الله (علیهم السلام) تا قیامت
جدایی نمی افتد. اگر طبق دیدگاه اهل سنت فرض را بر این بگذاریم که مهدی آل
محمد (صلی الله علیه و آله) هنوز به دنیا نیامده هست، این به معنای جدا شدن
کتاب خدا و اهل بیت (علیهم السلام) هست. بنابراین فقط عقیده شیعه
اثناعشریه مبنی بر قطع نشدن سلسله امامت، تولد امام عصر (علیه السلام) و
غیبت ایشان، بر مفاد این حدیث دلالت می کند.

 

۲٫ حدیث «آن که بمیرد و امام زمانش را نشناسد..»

از رسول الله‏(صلی الله علیه و آله) روایت هست: آن که بمیرد و بر عهده‏اش بیعت [امام حق] نبه همراهشد، به مرگ جاهلیّت مرده هست.

مُسلِم و بخاری در “صحیح”، احمد و طیالسی در “مسند” و حاکم در “المستدرک” این حدیث را آورده اند.

از این حدیث می توان فهمید که در هر نسل و عصری امامی واجب الاطاعه وجود
دارد که انسان تا لحظه مرگ موظف هست پایبند به بیعت ایشان به همراهشد. در واقع
اگر سلسله امامت در عصری قطع شود، مفاد این حدیث رعایت نخواهد شد. این نکته
را هم در نظر بگیریم که هر چند در این حدیث بر حقانیت امام تاکید نشده هست
ولی به همراه توجه به صراحت قرآن و آموزه های دین در سر به همراهز زدن از پیروی امام
به همراهطل، بدین وسیله، دربه همراهره عقیده امامیه مبنی بر هستمرار سلسله امامان بر
حق، یقین حاصل می شود.

خداوند در قرآن می فرماید:

«و شما مومنان، هرگز نبه همراهید به همراه ستمگران، همدست و دوست به همراهشید و گرنه، آتش کیفر آنان، شما را هم خواهد گرفت» ۳

«از رفتار روسای مسرف و ستمگر، پیروی نکنید که در زمین فساد می‏کنند و به اصلاح حال خلق نمی‏پردازند» ۴

«چه گونه به همراهز می‏خواهند طاغوت را حَکَم خود گمارند، در صورتی که مأمور بودند بدان کافر شوند؟!» ۵

در واقع این حدیث که مورد قبول مجامع حدیثی اهل سنت نیز می به همراهشد، به صراحت تفسیر کننده حدیثی هست که می فرماید:

“زمین هیچ گاه از حجت، خالی نمی ماند”  ۶

بنابراین احادیثی که دربه همراهره مرگ جاهلیت در صورت نداشتن بیعت امام، هست،
مبین این نکته اند که سلسله امامان بر حق، پس از رحلت رسول الله(صلی الله
علیه و آله) هیچ گاه منفصل نشده اند و از میان فرق اسلامی تنها بر عقیده
شیعه امامیه مبنی بر امامان دوازده گانه، تولد امام عصر(علیه السلام) و سپس
غیبت ایشان بنا بر حکمت الهی دلالت دارد، زیرا در غیر این صورت مفاد این
حدیث مصداق ندارد.

۳٫ حدیث امامان دوازده گانه

مُسلِم در کتاب “الإمارة”، به همراهب «الناس تبعٌ لقریش» [= مردم پیرو قریش‏اند]، از صحیح‏اش می‏گوید:

جابر بن سمره گفت: شنیدم پیامبر فرمود: «اگر دوازده مَرد بر مردم حکم
رانند، پیوسته، کارشان رو به راه خواهد بود.» سپس پیامبر کلمه‏ای فرمود که
نفهمیدم. از پدرم پرسیدم: «رسول الله چه فرمود؟» گفت: «همگی، از قریش اند.»

این روایت را همچنین بخاری در “الاحکام”، مُسلِم در “صحیح”، ابو داوود، ترمذی، حاکم و احمد بن حنبل نیز آورده اند.

امامان دوازده گانه، فقط بر عقیده شیعه اثناعشری دلالت دارد.

 

عقیده شیعه مبنی بر جانشینی معصوم پس از
رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امامت معصومان(علیهم السلام)، یکی پس
از دیگری و در نهایت تولد امام مهدی(علیه السلام) و جانشینی ایشان پس از
پدرشان، متضمن جدانشدن قرآن و عترت، و خالی نبودن زمین از امام واجب
الاطاعه هست، و بر احادیث امامان دوازده گانه نیز کاملا منطبق هست

 

هر چند در مواردی ۷، اهل سنت کوشیده اند
که اشخاصی جز دوازده امام شیعه را بر این احادیث تطابق دهند ولی سعی ایشان
راه به جایی نبرده هست. در واقع حتی اگر اسامی که اینان به همراه زحمت برای این
دوازده نفر جمع کرده اند را گردن بنهیم به همراهز هم احادیث “ثقلین” و “بیعت
امام” که پیشتر ذکر شد، به سبب انفصال سلسله این اسامی بی پاسخ می ماند و
در برخی از اعصار رشته امامت گسسته خواهد شد.

 

شیعه و عقیده رهستین به وجود امام غائب

بنابراین تنها فرقه ای که عقیده اش به همراه این
سه دسته از احادیث تطابق دارد، فرقه امامیه هست. در واقع عقیده شیعه مبنی
بر جانشینی معصوم پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امامت معصومان
(علیهم السلام)، یکی پس از دیگری و در نهایت تولد امام مهدی (علیه السلام)
و جانشینی ایشان پس از پدرشان، متضمن جدانشدن قرآن و عترت، و خالی نبودن
زمین از امام واجب الاطاعه هست، و بر احادیث امامان دوازده گانه نیز کاملا
منطبق هست. از این دیدگاه تولد امام عصر(علیه السلام) در سال ۲۵۵ ه. ق. و
غیبت ایشان مورد تایید احادیثی هست که از دیدگاه همه فرق اسلامی صحیح و
متواتر هست. ۸

 

پی نوشت:

۱٫ ر.ک: بررسی احادیث مهدویت و ولادت حضرت مهدی (علیه السلام)، علی اصغر رضوانی، فصلنامه انتظار موعود

۲٫  در این جا فقط به منابع و جوامع حدیثی اهل سنت اشاره می شود. زیرا این
حدیث از مسلمات شیعه هست و در این نوشتار صرفا در پی اثبه همراهت تولد حضرت از
طریق جوامع حدیثی مخالفین این موضوع هستیم.

۳٫ هود، ۱۱۳

۴٫ شعرا، ۱۵۱ و ۱۵۲

۵٫ نساء، ۶۰

۶٫ کافی، ج۱، ص ۱۷۹

۷٫ سیوطی کوشیده هست یکسری اسامی را جمع آوری کند و مصداق این حدیث بداند.

۸٫ تلخیصی از “درآمدی بر ولادت و غیبت امام مهدی (علیه السلام)”، محمد مهدی
آصفی؛ و “او متولد شده هست”، محمد به همراهقر ایروانی، فصلنامه انتظار موعود

/۱۱۰۲۰۰۱۳۰۷



نوشته شده توسط javan today در شنبه 8 اردیبهشت 1397

نظرات ()

:: ایجاد ۱۲۵ پایگاه غنی سازی اوقات فراغت توسط تبلیغات اسلامی کردستان
:: ائمه جمعه و روحانیون اهل سنت از کالای ایرانی حمایت کنند
:: امام جمعه اهل سنت زاهدان: ⁣دختران ایرانشهر بدون ترس شکایت کنند
:: حضور دومیلیون نمازگزار در شب قدر مسجدالحرام
:: علمای اهل تسنن در اعلام روز عید فطر تابع نظر "ولی فقیه" هستند
:: استاندار سیستان و بلوچستان: توسعه از طرز تفکر افراد شکل می گیرد
:: انتصاب در استاندار خراسان شمالی/ ۲ مشاور جدید استاندار منصوب شدند
:: اهالی جزیره خارگ حماسه دیگری خلق کردند
:: قدس نماد اسلام و فلسطین مظهر مظلومیت است
:: حضور پرشور اقلیت های دینی فارس در راهپیمایی
:: راهپیمایی روز قدس با حضور حماسی حافظان خلیج فارس برگزار شد
:: سیستان و بلوچستان|مولوی ریگیان پور: حضور پررنگ مردم در راهپیمایی امروز نشان دهنده وحدت میان مسلمین است
:: حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس نمودی بارز از وحدت اسلامی است
:: امام جمعه اهل سنت راسک گفت: روز جهانی قدس نماد همدلی مسلمانان جهان در برابر ظلم و ستم به مردم مظلوم فلسطین است.
:: قدس 97/ آغاز راهپیمایی روز قدس در خراسان جنوبی
:: مسیر راهپیمایی روز قدس در قشم اعلام شد
:: حضور شکوهمند در راهپیمایی روز قدس براقتدار ایران اسلامی می افزاید
:: دعوت علمای اهل سنت برای حضوردر روز قدس
:: روز قدس مظهر وحدت امت اسلام است
:: مولوی عبداللهی: باید مجامع بین الملل برای حمایت از فلسطین اقدام کنند
:: مولوی ساداتی: حضور حداکثری مردم در راهپمایی روز قدس زمینه ساز آزادی قدس شریف است
:: مولوی حسین زهی: در سایه اتحاد جهان اسلام تا آزادی قدس شریف راه زیادی باقی نمانده است
:: مولوی ریگیان پور: روز قدس روز تقابل با مستکبران جهان است
:: شیعه و سنی روز قدس در یک صف به میدان می آیند
:: دفاع از قدس تکلیف دینی است

:: لیست کامل مطالب ارسالی


پایگاه خبری تحلیلی جهان اسلام همراه با جوانان اهل سنت
خبر از ما قضاوت با شما
مدیر وبلاگ: javan today


:: :: قالب وبلاگ
:: قالب
:: سایت وبلاگ نویسان
:: جدیدترین اخباردنیای علم،فناوری،تکنولوژی وبهترین نرم افزار ها
:: اخبار جهان اسلام ب
:: اسرا سافت
:: خانواده ایرانی
:: آموزش طراحی وب
:: تبادل لینک اتوماتیک
:: اسرا سافت
:: ثبت تبلیغات رایگان
:: مدل لباس
:: تفریحی و سرگرمی
:: .: آگهی و تبلیغات رایگان :.
:: سایت تفریحی وسرگرمی 30ستان
:: انتی ماسون
:: شبکه اجتماعی شب به شب
:: oO گالری عکس پیکاسو Oo
:: بارسا نیوز
:: بهترین وبلاگ تفریحی بانوان
:: گالری عکس
:: ►█داستانهای تکاندهنده واقعی █◄
:: قالب میهن بلاگ
::



:: خرداد 1397]
:: اردیبهشت 1397]
:: فروردین 1397]
:: اسفند 1396]
:: بهمن 1396]
:: دی 1396]
:: آذر 1396]
:: آبان 1396]
:: مهر 1396]
:: شهریور 1396]
:: مرداد 1396]
:: تیر 1396]
:: خرداد 1396]
:: اردیبهشت 1396]
:: فروردین 1396]
:: اسفند 1395]
:: بهمن 1395]
:: دی 1395]
:: آذر 1395]
:: آبان 1395]

::

:: تلگرام انصارالاخبار
:: لینک گاه

آبر برچسب ها

گروپ اهل ایران اهل ایران

صفحه نخست | ایمیل ما | لینك آر اس اس | آرشیو مطالب | طراح قالب

Powered By mihanblog.com Copyright © 2009 by http://javantoday.mihanblog.com
Design By : wWw.payamblog.com Saba